Vilket abonnemang är billigast för barn?

Idag föds praktiskt taget barn med en smartphone i handen. Okej, kanske inte riktigt, men faktum är att den digitala tidsåldern gör att barn tidigt kommer i kontakt med mobilen och det blir allt vanligare att lite äldre barn sedan får egna mobiltelefoner. 

Till en början kanske det känns lättast att köpa ett kontantkort som är färdigladdat med en viss mängd data och samtal, och som förnyas vid behov. Den här lösningen är dock inte den smidigaste, och kanske inte heller alltid den billigaste. Idag erbjuder flera operatörer särskilda barnabonnemang till bra priser, och här ska vi titta på hur de fungerar och vad som skiljer dem åt.


vimla bäst erbjudande

Hallon mobilabonnemang

  • Ingen bindningstid eller uppsägningstid
  • Ingen kreditkontroll
  • Ring billigt till utlandet

Läs mer om Hallon abonnemang

Vimla mobilabonnemang

  • Skräddarsy ditt abonnemang som du vill
  • Spara oanvänd surf till nästa månad
  • Tipsa en vän om Vimla och få rabatt

Läs mer om Vimla abonnemang

Fello mobilabonnemang

  • Endast ett abonnemang, till ett lågt pris
  • Sveriges bästa täckning i Telias nät
  • Dubbelt så mycket surf till studenter & seniorer

Läs mer om Fello abonnemang


 

Varför abonnemang istället för kontantkort?

 

Det är vanligt att föräldrar köper kontantkort till sina barn när de får sin första egna mobiltelefon. Kontantkortet är i förväg laddat med en bestämd surfmängd, sms- och samtalspott. Det är ett lätt sätt att kontrollera kostnaderna och kan också fungera pedagogiskt som ett sätt att lära barnet att hushålla med resurserna. 

barnabonnemang


En sådan lösning kräver dock att man ständigt har koll på hur mycket av potten som återstår, så man vet när kontantkortet behöver fyllas på igen. Risken är ju faktiskt att barnet plötsligt befinner sig i en situation där den inte har några pengar kvar att ringa för, och då inte kan nå sina föräldrar. 


Det är på så vis tryggare att köpa ett billigare abonnemang till barnet, där sms och samtal inte begränsas. Idag finns det särskilda barnabonnemang på marknaden, utan bindningstid, där man själv kan välja surfpott och den fasta månadskostnaden. Dessutom får föräldern möjlighet att aktivera en kontrollfunktion som begränsar möjligheten för barnet att ringa betalsamtal eller andra saker som kostar extra pengar. Därför är det lika enkelt att hålla koll på månadskostnaderna för abonnemanget som kontantkortet.

 

Vem kan teckna ett barnabonnemang?

 

Det är inte möjligt för någon under 18 år att ingå avtal, och således kan barn inte teckna sina egna mobilabonnemang. Abonnemanget tecknas av målsman och det är också på dennes namn som abonnemanget kommer att vara skrivet. Det innebär också att barnets namn inte blir offentligt och går att hitta i nummerupplysningsregister eller någon annanstans, vilket kan vara bra att känna till om det känts tveksamt att köpa telefonabonnemang till mindre barn. 


Barnet skyddas med andra ord och ingår inte i något avtal, det är fortsatt bara myndiga personer som kan göra det. När barnet fyller arton är det dock inga problem att överlåta abonnemanget, vilket fungerar på lite olika sätt beroende på vilken operatören är.

 

Operatörer med särskilda barnabonnemang

 

Idag erbjuds billiga barnabonnemang (för personer under 18 år) av följande operatörer:

 

  • Hallon
  • Vimla
  • Fello
  • Comviq

 

Innan ett abonnemang tecknas är det en god idé att gå igenom varje operatör för sig och se om det för tillfället pågår någon kampanj eller förmån som gör att abonnemanget går att teckna billigare. 


Sedan är det förstås viktigt att undersöka om operatören erbjuder bra täckning i området där mobiltelefonen ska användas. För föräldrar ska det vara tryggt att veta att ens barn eller ungdom alltid går att nå. På operatörernas hemsidor finns täckningskartor där man kan undersöka den saken. 


Om det är svårt att bestämma sig är det viktigt att välja en operatör som inte har bindningstid och uppsägningstid. Det ska vara enkelt att byta abonnemang om man inte är nöjd.


internet barn

Det kan också vara tryggt att som förälder se till att det finns en kontroll- eller spärrfunktion (funktionen har olika namn hos olika operatörer) på abonnemanget, så att extrakostnader för exempelvis utlandssamtal, betaltjänster eller köp av extra datamängd kan undvikas. 

 

Mobilanvändande vanligt även bland små barn

 

Enligt rapporten "Svenskarna och Internet" som gjordes av Internetstiftelsen 2018, har idag 38 procent av svenska sjuåringar en egen mobiltelefon. Vid tioårsåldern har nio av tio barn en egen mobiltelefon. Redan från tvåårsåldern är många barn redan aktiva användare av internet, genom att exempelvis spela spel. Faktum är att hälften av alla tvååringar i Sverige använder internet på ett eller annat sätt varje dag. 


Vid tioårsåldern är många barn aktiva på sociala medier, trots att många av de sociala medierna har högre åldersgränser. Mer än hälften av alla tioåringar uppger att de använder den typen av tjänster regelbundet. Samtidigt används internet också aktivt av barn i skolåldern för att söka information och göra skolarbete. 

 

Internet- och mobilanvändande är med andra ord en naturlig del av de flesta barns vardag i dag, och som förälder blir man tvungen att förr eller senare ta ställning till på vilket sätt ens barn ska få tillgång till mobiltelefoner och internet. Barnabonnemang gör det åtminstone något lättare för föräldrar att få kontroll över barnens ringande, sms:ande och surfvanor.