Så hittar du bra erbjudanden på mobilabonnemang

Nya kampanjer och erbjudanden på abonnemang kommer ständigt, och vill du hitta det som passar dig bäst så krävs det lite efterforskning. Det behöver dock inte vara särskilt krångligt, och i den här artikeln får du reda på hur du enkelt kan jämföra olika abonnemang för att hitta ett som passar dig perfekt.


vimla bäst erbjudande

Hallon mobilabonnemang

  • Ingen bindningstid eller uppsägningstid
  • Ingen kreditkontroll
  • Ring billigt till utlandet

Läs mer om Hallon abonnemang

Vimla mobilabonnemang

  • Skräddarsy ditt abonnemang som du vill
  • Spara oanvänd surf till nästa månad
  • Tipsa en vän om Vimla och få rabatt

Läs mer om Vimla abonnemang

Halebop mobilabonnemang

  • Sveriges nöjdaste kunder sex år i rad
  • Sveriges bästa täckning, delar nät med Telia
  • Sms:a fritt till hela världen

Läs mer om Halebop abonnemang

Telenor mobilabonnemang

  • Telefonsupport dygnet runt
  • Använd din surf fritt i Norge & Danmark
  • Telenor Try, prova allt fritt i 30 dagar

Läs mer om Telenor abonnemang

Comviq mobilabonnemang

  • Sveriges nöjdaste kunder 2015
  • Sveriges billigaste fastpris abonnemang
  • Surfa i upp till 80 mbit/s i 4G-nätet

Läs mer om Comviq abonnemang

Tele2 mobilabonnemang

  • Sveriges näst största operatör
  • Täcker 99% av svenska hushåll
  • 4G-nät i världsklass

Läs mer om Tele2 abonnemang

Tre mobilabonnemang

  • Stor surf mängd till ett lågt pris
  • Byt mobil gratis under bindningstiden
  • Schyssta deals till dig mellan 18-27 år

Läs mer om Tre abonnemang


Jämför abonnemang och aktuella erbjudanden

 

Hos oss kan du på ett enkelt sätt få överblick över de billigaste mobiloperatörerna och deras abonnemang. Om du tar dig tid att jämföra olika operatörer så ser du snart att det kan skilja hundratals kronor i kostnader. Dessutom dyker det med jämna mellanrum upp tidsbegränsade erbjudanden, så det är en bra idé att hålla sig uppdaterad och se om operatörerna för tillfället har ett erbjudande som är extra prisvärt. 

 

Vad som är prisvärt handlar förstås inte bara om vilket abonnemang som är billigast. Billigast är inte alltid lika med bäst för just dig, så för oss är det också viktigt att guida dig rätt så att du också överväger saker som mobiltäckning, kundtjänst och bindningstid innan du bestämmer dig för någon av operatörernas abonnemang.

 

erbjudande

 

Vilket abonnemang ska jag välja?

 

Det kan vara svårt att välja bland den uppsjö av operatörer och mobilabonnemang som finns på marknaden. De välkända och stora operatörerna kanske erbjuder en trygghet, men faktum är att de mindre virtuella operatörerna ofta fungerar minst lika bra. Det många inte vet är att de mindre operatörerna faktiskt delar nät med de stora operatörerna och kan därför erbjuda lika bra täckning. Det är därför en bra idé att fundera över vad det är du egentligen behöver innan du bestämmer dig för ett abonnemang. De olika operatörerna är bra på olika saker och erbjuder ofta skräddarsydda abonnemang för särskilda ändamål, till exempel om du ofta reser, om du pratar mycket i telefon och skickar sms eller sköter den mesta av din kommunikation över nätet, eller om du vill kunna ringa till utlandet så billigt som möjligt.

 

Bindningstid, sparad surf och ångerrätt

 

Idag har många operatörer helt slopat bindningstiden på sina abonnemang, vilket innebär att det är enkelt att säga upp abonnemanget och byta till en annan operatör om du inte skulle vara nöjd, eller hittar ett bättre erbjudande. Det varierar dock mellan olika operatörer, vissa har ingen bindningstid men uppsägningstid, andra har slopat båda. Om du vill ha friheten att snabbt kunna byta mobiloperatör är det viktigt att kolla vad som gäller för den operatören som du är intresserad av. 

 

En annan sak som vissa operatörer erbjuder och andra inte är möjligheten att "spara surf", vilket innebär att den mobildata som du inte förbrukar under en månad sparas till nästkommande mobildatapott. Det här är också en faktor att väga in när du jämför erbjudanden mot varandra. 

 

Du har som konsument rätt att utnyttja ångerrätten, som vanligtvis är 14 dagar, när du köper ett abonnemang genom distansavtal (exempelvis på nätet). När du köper abonnemang i butik gäller dock öppet köp istället. Det är viktigt att kolla upp vilka villkor som gäller för den operatören där du funderar på att teckna abonnemang, för att säkerställa att du har rätt att häva köpet om du inte skulle vara nöjd, eller om du hittar ett bättre erbjudande efter att du gjort köpet. Om du använt tjänsten inom ångerrätten kan dock andra regler gälla, så se till att läsa på om villkoren innan du köper abonnemanget om du är osäker.

 

Se till att utnyttja särskilda rabatter 

 

Beroende på vem du är och vad du har för sysselsättning så finns det abonnemang till rabatterade priser att teckna. De flesta operatörer erbjuder billigare priser på abonnemang för studenter och ungdomar, där den största skillnaden mot vanliga abonnemang är priset. 

Några av de billigaste operatörerna med särskilda erbjudanden för ungdomar och studenter är:

 

  • Hallon
  • Vimla
  • Fello
  • Halebop
  • MyBeat

 

Som senior har du även rätt till särskilt billiga abonnemang. Hos flera operatörer kan du som är över 55 år teckna abonnemang som kostar mindre. Både de större operatörerna och flera av de mindre, virtuella operatörerna erbjuder rabatterade priser för seniorer. Hos vissa operatörer går det även att teckna särskilda barnabonnemang, för de som funderar på att köpa mobiltelefon till de minsta i familjen, och hos några går det att få särskilda familjerabatter. Om du tillhör någon av kategorierna som har rätt till rabatt kan du läsa vidare om vilka abonnemang som är billigast och bäst i våra andra artiklar som handlar om just detta.

 

videosamtal

Surfdata en allt viktigare faktor i mobilabonnemang

 

Enligt en rapport från Konkurrensverket ökar antal mobilabonnemang med data stadigt, samtidigt som mobilabonnemangen utan minskar. Många yngre använder idag data i allt högre utsträckning för att ringa vanliga telefonsamtal, och användandet av videosamtal blir också allt vanligare. Statistiken är tydlig: 7 av 10 svenska internetanvändare ringer telefonsamtal över nätet, och 2 av 10 gör det dagligen. För mobiloperatörerna har det därför blivit en allt viktigare faktor när de konkurrerar om kunderna att kunna erbjuda större datamängd till ett så lågt pris som möjligt. Fria sms och telefonsamtal är därför idag nästan mer regel än undantag, och det är således viktigare som konsument att titta på vilka andra mervärden som erbjuds, där datamängd, täckning och bindningstid är viktiga för att ett abonnemang ska anses vara prisvärt.